Casus fietspositiemeting

CPC en SEG Racing Academy: Theorie in de praktijk
23 juli 2019
Verhaal van de klant
1 augustus 2019

Casus fietspositiemeting

Bij CPC zien wij vaker sporters met complexe blessures en vraagstukken. Om deze problemen zo goed mogelijk op te lossen is het van belang om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Dit is voor ons vaak een hele uitdaging en vereist samenwerking vanuit verschillende disciplines.

Enkele maanden geleden zagen wij een wielrenner die al geruime tijd tijdens maximale inspanning een krachtsverlies bemerkte tussen het linker- en rechterbeen. Dit krachtsverlies was ook terug te zien op de vermogensmeter en merkte de wielrenner ook tijdens bijvoorbeeld traplopen.

Om tot de kern van het probleem te komen werd er eerst gesproken met de renner om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van zijn klachten. Dit noemt men de anamnese. Voorbeelden van relevante vragen zijn: hoelang bestaan de klachten? Wat voelt u precies? Wanneer spelen deze klachten op? Ervaart men deze klachten ook in het dagelijkse leven of in een andere setting? Wat is de (medische) voorgeschiedenis van deze persoon?  En zijn er klachten elders in het bewegingsapparaat?

Na deze anamnese wordt de renner van top tot teen onderzocht, dit noemt men de beweegketen. Dit is met name belangrijk bij klachten die al langere tijd ontstaan en geen duidelijke aanleiding hebben. Hierbij kan een verkeerd beweegpatroon of een afwijkende stand een onderliggende oorzaak zijn. Wij kijken dan onder andere naar hoe de persoon staat en beweegt, of alle gewrichten vrij en symmetrisch bewegen, testen de kracht van de spieren en doen wij specifieke testen voor bepaalde structuren (denk aan bijvoorbeeld de kniebanden).

Bij dit onderzoek waren er een paar opvallende zaken. Het viel op dat de rug niet recht was en een afwijkende stand had, een zogenaamde scoliose. Hiernaast bewoog de rug in bepaalde richtingen niet goed, dit duidt erop dat er ergens een blokkade zit in de rug. Ook was duidelijk te voelen dat er een krachtverschil zat in de bovenbeenspieren (Quadriceps- en Iliopsoasspier) van de wielrenner. Er waren geen aanwijzingen voor een zenuwbeknelling in de rug door bijvoorbeeld een hernia of een afsluiting van de bloedvaten.

Na het inleidend gesprek en het lichamelijk onderzoek wordt er dan verder gekeken naar de positie op de fiets. Zo zijn we eerst gaan kijken of het gevoel van krachtsverschil tussen beide benen te objectiveren viel. Hiervoor hebben we de pedaalkrachtmeting gebruikt. Bij gewoon rustig fietsen was er geen noemenswaardig verschil merkbaar, wat ook overeenkwam met het verhaal van de wielrenner. Doordat hij enkel klachten ervaarde bij maximale inspanningen, hebben we hem enkele korte sprintjes laten trekken. Hierbij kwam het krachtsverschil duidelijk naar boven. Zo ontstond er een 60/40 verhouding tussen het rechter -en linkerbeen.

Nadat we dit krachtsverschil in kaart hebben kunnen brengen, zijn we gaan kijken hoe deze persoon op zijn fiets zit. Dit hebben we bekeken namens een dubbelzijdige meting. Zo kunnen we naast de verschillende hoeken in bepaalde gewrichten ook iets vertellen over de symmetrie en de stabiliteit tijdens het fietsen. Uit de bewegingsanalyse viel op dat het stuur te diep stond. Uit het lichamelijk onderzoek bleek ook dat er een blokkade zat in zijn onderrug. Een te diepe zit is hiervoor niet bevorderlijk. Je gaat de klachten uitlokken of zelfs verergeren. Ook kan het gebeuren dat als je stuur te diep staat je je kracht niet kwijt kunt in beide benen. Een aerodynamische positie is dus leuk, maar levert niets op als je hierdoor niet beschikt over het volledig potentieel. Het advies op basis van de fietspositie is dat deze wielrenner zijn stuurpositie moet verhogen om zijn rug te ontlasten en om ervoor te zorgen dat de toevoer naar de benen in orde blijft.

Bij deze wielrenner kwam tijdens het lichamelijk onderzoek ook naar boven dat er zich een lichte scoliose bevond in zijn rug. Een scoliose hoeft geen hinderpaal te zijn om klachtenvrij te kunnen fietsen. Fietsen is namelijk een van de sportieve activiteiten die hiervoor gunstig zijn. Het enige waarmee rekening dient gehouden te worden is dat je geen al te agressieve fietshouding aanhoudt. Een comfortabele zithouding is aanbevolen. Vandaar ook het advies om het stuur hoger te plaatsen.

  • Fietspositiemeting: Wij stellen de fiets zo optimaal mogelijk af op uw maat. Dit biedt geen garantie dat u daarmee klachten vrij fietst. Mogelijk komen de klachten ergens anders vandaan en dan verwijzen wij u door naar ons blessurespreekuur.
Deel en like ons: