Fietspositiemetingen in een nieuw jasje.
23 april 2019
Vrijthof Vrijthof overstijgt verwachting
3 mei 2019

Hoe FIT ben jij?

Steeds meer mensen zijn te dik, hebben last van een chronische aandoening of worden geconfronteerd met levensbedreigende ziektes. Bewegen is een manier om de gezondheid te verbeteren. Maar hoe pak je het aan? En hoe weet je of je fit genoeg bent? SMC SportMáx neemt je bij de hand en helpt je stappen voorwaarts te zetten.

Er zijn in Nederland beweegrichtlijnen voor zowel kinderen als volwassenen*. Onderzoek vanuit het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat zien dat 44 procent van de mensen van vier jaar en ouder aan deze normen voldoet. De onderzoeksconclusie kunnen we ook omdraaien en als volgt formuleren: 56 procent van de Nederlanders voldoet op dit moment nog niet aan de beweegrichtlijn. Zij hebben een verhoogd risico op langdurige kwalen en een grotere kans om ziek te worden.

Afbeelding 1: Samenvatting overgewicht 2018 (www.volksgezondheidenzorg.info)

Betere leefstijl
Er zijn vier basisfactoren die bepalend zijn voor de gezondheid van een mens: de erfelijkheid (20 procent), omgeving (20 procent), toegang tot zorg (10 procent) en leefstijl (50 procent). Van al deze factoren kun je als mens de meeste invloed uitoefenen op de leefstijl. Stop je wel of niet met roken? Ga je wel of niet in training om de Alpe d’Huez te beklimmen? Je hebt het zelf in de hand. De genetische factor ligt daarentegen vast bij je geboorte, in welke omgeving je opgroeit heb je ook niet altijd in de hand en de beschikbaarheid van zorg is vaak afhankelijk van je afkomst.

Als leefstijl de belangrijkste factor is om je gezondheid  te verbeteren, dan kun je daar bij wijze van spreken vandaag nog mee starten. De vraag is alleen: waar begin je precies? En hoe begin je als je bijvoorbeeld de Vierdaagse wilt wandelen, een marathon wilt lopen of een cyclosportieve in Frankrijk wilt fietsen? Als sportmedisch adviescentrum weten we één ding zeker: als je niet goed weet waar je op dit moment staat, is een sportmedisch onderzoek een must. Want het is uiterst risicovol om zomaar te starten met intensief bewegen.

Sportmedisch onderzoek
Binnen een sportmedisch onderzoek kijken we naar drie aspecten: gezondheid, fitheid en ambitie. Bij het aspect gezondheid meten we de bloedwaarde, de bloeddruk en de lichaamssamenstelling. Verder beantwoorden we vragen als: hoe functioneert je hart in rust en tijdens inspanning en hoe is het herstel? Bij fitheid kijken we naar parameters zoals de conditie, de kracht en het maximaal vermogen van je lichaam. Met andere woorden: hoe groot is het motortje dat in jouw lichaam huist?

Al deze waardes zeggen op zichzelf nog niet bijster veel. Ze worden pas relevant als we ze gaan vergelijken met de gegevens van mensen van bijvoorbeeld dezelfde leeftijd of met eenzelfde ambitieniveau. Dan kun je zien hoe je ervoor staat. Want op dat moment heb je een goede benchmark en weet je waar je staat en waar je nog aan moet werken. Bij SMC SportMáx kom je precies te weten hoe je ervoor staat en wat je kunt doen om verantwoord te werken aan je fitheid en ambities.  

Beweegnorm volwassenen en ouderen:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel zitten

Kinderen van 4-18 jaar

  • Doe minstens elke dag een uur matig intensieve inspanning.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • SMC SportMáx is het vertrekpunt voor iedereen die gezond wil bewegen en sporten. Voor sportieve fietsers heeft SMC SportMáx een apart onderdeel: het Cycle Performance Centre
  • Al jaren werkt SMC SportMáx nauw samen met diverse specialisten van het Maxima Medisch Centrum. Als extra expertise nodig is kan SMC SportMáx snel met hen schakelen
  • Binnenkort een nieuwe aflevering in de rubriek ‘Hoe FIT ben je?’


Deel en like ons: