Tintelingen in de hand

Menstruatie goed voor prestatie?
22 januari 2020
Vaatproblemen bij fietsers
26 februari 2020

Tintelingen in de hand

Ik heb al veel geprobeerd: mijn handen en armen ontspannen, mijn stuur steeds anders vasthouden, mijn stuurpositie veranderen, maar ik blijf last hebben van tintelingen in met name mijn rechter ringvinger en pink. Gek wordt ik ervan. Hoe kom ik hier vanaf?

Tintelingen in de hand is een klacht die veel voorkomt bij het fietsen. Meestal is de oorzaak een zenuwafklemming in de hand. Afhankelijk van welke zenuw wordt afgeklemd ervaart iemand de klachten. U heeft het over uw rechter ringvinger en pink. Deze vingers worden geïnnerveerd door de nervus ulnaris.  De nervus ulnaris loopt vanaf de elleboog aan de binnenkant van de onderarm langs de ellepijp (=ulna) naar de pols. We kennen deze zenuw ook allemaal als we onze elleboog stoten: het “stroombotje”. In de pols loopt hij tussen de handwortel beentjes (os piriformis en hamatum) door aan de pink kant van de pols. Over de twee handwortel beentjes loopt een peesblad. Samen vormen zij het kanaal van Guyon. In dit kanaal splitst de zenuw zich in twee takken. De eerste tak is de gevoelszenuw van de pink en de ringvinger. De tweede tak is een motorische zenuw. Deze stuurt de kleine spiertjes in de hand aan. 

Tijdens het fietsen houden we met de handen het stuur vast. Uiteraard drukt het stuur op de weefsels van onze handen. Als daarbij een zenuw wordt afgekneld dan kan dat tot bovenstaande klachten leiden. We noemen dat een drukneuropathie. Deze komt voor bij ongeveer 25% van alle fietsers. 

Een drukneuropathie van de nervus ulnaris kan de volgende klachten geven:

  • Branderig gevoel in de pink/pinkmuis. 
  • Tintelingen in de pink en middelvinger. 
  • Doof gevoel aan de pinkzijde van de hand. Bij aanraking wordt dit gebied minder goed gevoeld. 
  • Krachtsverlies. Doordat de zenuwsignalen minder goed worden doorgegeven, vermindert de aansturing van de handspiertjes. Hierdoor kan er minder kracht geleverd worden met de hand. 
  • Als drukneuropathie langer bestaat, kunnen de kleine handspieren tussen de handwortelbeentjes afnemen in omvang (atrofie). 
Photo from: https://www.medicalnewstoday.com/

Bij twijfel kan een zenuwgeleidingsonderzoek gedaan worden. Daarbij wordt de snelheid bepaald waarmee een zenuwimpuls in de zenuw geleidt wordt. Een dergelijk onderzoek is gelukkig zelden nodig. Hoewel de klachten erg vervelend kunnen zijn, verdwijnen ze vrijwel altijd weer na het fietsen. Heel sporadisch is sprake van blijvende schade aan de zenuwen. 

Hoewel soms bepaalde medicatie kan worden voorgeschreven is er eigenlijk maar één echte oplossing: het wegnemen van de overmatige druk. Middels een fietspositiemeting kan worden bepaald of de positie van de handen op het stuur de juiste is. Belangrijk daarbij zijn oa de kanteling van het stuur en de hoogte van de remgrepen. Deze moeten zo worden afgesteld dat onderarm en hand in één lijn lopen, zowel onderin de beugel als op de remgrepen. Het komt vaak voor dat de remgrepen te laag op het stuur staan wat een drukverhoging kan geven op de handen. Eventueel kan het stuur hoger gezet worden en/of dichterbij om de druk op de handen nog verder te verlagen. Een onjuiste positie kan namelijk druk verhogend werken. Als de positie en houding goed blijken te zijn dan is de volgende stap om de druk te verdelen over een zo groot mogelijk contact oppervlak. Dat kan bv door het dragen van fietshandschoenen, eventueel zelfs met extra padding. Een andere manier kan zijn het monteren van een extra stuurlint over het al bestaande stuurlint. Ook kunt u een stuur overwegen welke aan de bovenzijde vlak is zodat deze makkelijker beet pakt. 

Klachten in de handen en vingers kunnen ook veroorzaakt worden door een drukneuropathie van de nervus medianus. Dan zijn het echter andere vingers die tintelen. Meestal ontstaat een drukneuropathie van de nervus medianus tijdens het fietsen met de handen bovenop het stuur. Die van de nervus ulnaris meestal door het fietsen met de handen onderin de beugel. 

U heeft zelf al veel geprobeerd. Hopelijk kunnen de tips met betrekking tot optimalisatie van de fietspositie en het vergroten van het contactoppervlak u van de klachten helpen. 

Het Cycling Performance Centre van SportMáx is gespecialiseerd in het afnemen van fietspositiemetingen. Naast het afstellen van de fiets kijken we met een lichamelijke screening ook gericht naar de beweegcirkel en hoe we blessures kunnen voorkomen.

Deel en like ons: